Susan Lenderink – CFO de Bijenkorf

Als een premium experience: zo positioneert de Bijenkorf zich de laatste jaren met veel succes. CFO Susan Lenderink over lol in je werk, killer heels en ambitie. ‘Ik wil graag zélf aan de knoppen zitten.’

Eerste bijbaan

‘Mijn allereerste bijbaantje was bij de groenteboer in het dorp, ik was veertien. Maar echt serieus werd het pas toen ik in Amsterdam economie ging studeren en bijverdiende als telefonisch enquêteur.’

Succes

‘Op mijn 34ste was ik al CFO van de Bijenkorf. Best jong, ja. Die positie heb ik enerzijds te danken aan mijn analytisch vermogen en commercieel inzicht – noodzakelijk als je in de financiële hoek zit – maar ook omdat ik het leuk vind om samen te werken. Ik ben leidinggevende, maar óók meewerkend voorvrouw. Die teamspirit leidt tot mijn succesvolle carrière.’

Motto

‘Ik probeer van iedere dag te genieten en me niet te laten opslokken door alle hectiek. Ik vind het belangrijk om plezier te hebben. Het leven is te kort om geen lol in je werk hebben, zeg ik altijd.’

Beste beslissing

‘Dat was om uiteindelijk van accountancy bij PriceWaterhouseCoopers naar de Bijenkorf over te stappen. Bij PwC deed ik auditing, de controle van de boekhouding voor een aantal klanten. Een heel leerzame tijd, want het biedt je de mogelijkheid in een korte tijd een kijkje te nemen in de keuken van grote bedrijven. Je neemt alleen geen beslissingen. En ik wilde juist graag zélf aan de knoppen zitten. Ik was altijd al een fan van de Bijenkorf, dus de keuze om daadwerkelijk voor het warenhuis te gaan werken was snel gemaakt toen ik de kans kreeg.’

‘De Bijenkorf is óók een theater’

Crisis

‘Alle retailers hebben een tik van de crisis meegekregen. Maar regeren is vooruitzien en dus hebben wij een duidelijke keuze gemaakt om ons te positioneren als premium experience. Met resultaat, want het afgelopen jaar zijn omzet en winst gegroeid. We zijn een warenhuis, maar ook een theater. Het gaat om de beleving. Winkelen moet inspirerend, creatief en verrassend zijn. Het is een uitje om naar de Bijenkorf te gaan. Wij leveren premium service en beleving, niet alleen in de filialen, maar ook online, waar we flink in hebben geïnvesteerd. De combinatie van fysieke winkel en online is een heel krachtige; onze webwinkel is een zeer serieus onderdeel van de Bijenkorf als geheel. We verdienen geld door een succesvolle combinatie van bricks & clicks. Ik merk zelf ook, met een drukke baan en kleine kinderen, dat online winkelen wel zo gemakkelijk is.’

Droom

‘Ik zit nu voornamelijk in de financiële hoek en kan in mijn huidige baan nog genoeg uitdaging vinden. Te zijner tijd zou ik wel wat meer algemene verantwoordelijk willen hebben. Mooie reizen maken met de kinderen is ook een droom van me. Nee, geen sabbatical, dat zou mijn carrière te veel doorkruisen. Daarbij: ik geniet juist van de combinatie werken en moeder zijn.’

Werkoutfit

‘Power suits draag ik niet, wel veel jurkjes en hoge hakken. Mijn favoriete outfit: LBD, killer heels en een mooie handtas.’

Pensioen

‘Als ik zie hoe mijn ouders genieten van hun pensioen, denk ik na een drukke dag weleens: moet ik nog dertig jaar?! Haha. Maar nee, ik moet er nu nog niet aan denken!’

Trots

‘Op mijn succesvolle carrière, maar ook op mijn gezin met twee dochters. Werk is belangrijk, maar ik wil ook een goede moeder zijn. Laatst vroeg ik aan mijn dochter wat ze later wilde worden. ‘Moeder’, zei ze. Dan heb ik toch iets goed gedaan, dacht ik toen. Je kunt op je werk nog zulke successen boeken, zo’n opmerking van mijn dochter, daar draait het dan uiteindelijk om. Dat zijn mijn geluksmomentjes.’

CV Susan Lenderink (1977)

2000 – 2003 Auditor bij PwC
2003 – 2006 Controller bij de Bijenkorf
2005 – 2006 Assistent manager accounting bij de Bijenkorf
2006 – 2007 Risk manager bij de Bijenkorf
2007 – 2012 Productgroup manager bij de Bijenkorf
2012 – heden CFO bij de Bijenkorf

Benieuwd naar de loopbaan van Colette Cloosterman-van Eerd? Lees hier het interview dat Elegance had met met de CCO van Jumbo Supermarkten.

Tekst: Sharon van Lokhorst

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+