Sisley’s sheherazade in Sevilla

Het Franse familiebedrijf Sisley vloog hoofdredacteur Coen Wulms naar Sevilla voor de introductie van de nieuwe geur Soir d’Orient. Elegance strikte mater familias Isabelle d’Ornano, elegant in Dries van Noten, en dochter Christine, nonchalant in enkellange boho-rok. Een gesprek over de voor-en nadelen als familieleden ook je naaste collega’s zijn. En over parfum natuurlijk. 

Als ervaringsdeskundigen: wat is het voordeel van werken in familieverband?
Christine: ‘De lijnen zijn kort. Als iemand van ons een bepaald product wil ontwikkelen, dan komt dat er – mits de andere familieleden het ook zien zitten, uiteraard. Ik durf te beweren dat we nooit zulke mooie, bijzondere en hoogwaardige producten op de markt hadden kunnen brengen als we geen familiebedrijf waren. We ontwikkelen bijvoorbeeld een geur, zoals nu Soir d’Orient, omdat we daar de behoefte toe voelen, niet omdat de marketingafdeling dat noodzakelijk vindt, zoals in veel bedrijven gebeurt. Wat daarbij ook helpt is dat we direct contact hebben met de wetenschappers die aan onze producten werken. We kunnen rechtstreeks aan ze uitleggen wat ons voor ogen staat. Natuurlijk hebben we binnen de familie wel discussies, maar daar komen we altijd uit.’ Lachend: ‘We gaan nog steeds samen op vakantie hoor.’
Isabelle: ‘Het feit dat Sisley een familiebedrijf is, geeft het merk identiteit. Onze familiegeschiedenis is het verhaal áchter het merk. En dat is tegenwoordig belangrijker dan ooit, omdat het aanbod steeds groter wordt en de consument naar houvast zoekt’.

Welke nadelen kleven er aan een familiebedrijf?
Christine: ‘Je neemt je werk mee naar huis, het stopt nooit. Als je geen duidelijke grenzen stelt tenminste. Ik heb op een gegeven moment met mijn vader afgesproken dat we het ’s avonds na acht uur niet meer over het bedrijf zouden hebben. ‘Vanaf dat tijdstip ben ik gewoon weer je dochter’, zei ik tegen hem.’

Was het vanzelfsprekend dat je in het familiebedrijf ging werken? 
Christine: ‘Nee, helemaal niet! Na mijn studie kwam ik in New York terecht en werkte ik als mode-inkoper voor Saks Fifth Avenue. En lachend: ‘En als mijn vader me niet terug had gehaald, zat ik daar nog. Ik vond het er heerlijk! Maar hij heeft me overtuigd en uiteindelijk ben ik naar Zuid-Amerika gestuurd om er een sales- en distributienetwerk voor Sisley op te zetten. Een behoorlijk avontuurlijke klus, zeker voor een jonge meid van 23. De mensen die ik destijds heb aangenomen zitten er nu bijna twintig jaar later, nog! Daar ben ik echt trots op.’

Sisley 0405
Sisley is succesvol en onafhankelijk. Het kan niet anders of grote spelers azen op het bedrijf. 
Isabelle: ‘Inderdaad, we zijn door zo’n beetje alle grote multinationals wel eens gepolst. Maar waarom zouden we? Nu Hubert het wat kalmer aan doet, is Philippe aangetreden als CEO en Christine is vicepresident, dus de tweede generatie heeft de voortgang gegarandeerd. Bovendien hebben we de crisis goed doorstaan. Ook in economisch moeilijke tijden willen consumenten hun favoriete beautyproducten niet opgeven, zo blijkt. De aankoop van weer een tas of jurk wordt wellicht een jaar uitgesteld, maar als de verzorgende créme op is, wordt die vervangen.

We zijn hier voor de introductie van Soir d’Orient. Aan welke geur hebben jullie speciale herinneringen?
Isabelle: ‘Dat is uiteraard Eau du Soir, de geur die mijn man voor mij heeft gecomponeerd!’
Christine: ‘Voor mij ook. Als ik als kind in bed lag en mijn moeder kwam me een nachtzoen geven dan bleef er een zweem Eau du Soir achter. Ik associeerde dat met schoonheid, want mijn moeder was en is voor mij het summum van schoonheid, en spannende, wereldse zaken. Maar het rook ook heel vertrouwd en gaf me een geboren gevoel. En dat heb ik nog steeds.’

Wat is het belangrijkste doel van een geur?
Christine: ‘Voor mij is een parfum een manier om je identiteit te onderstrepen. Daarom vind ik dat een geur met veel zorg uitgekozen dient te worden.’

Over Sisley:

Sisley, in 1976 opgericht door Hubert (1926) en Isabelle d’Ornano (1937), werkt met plantaardige ingredienten en etherische oliën. Inmiddels is Sisley uitgegroeid tot een van de meest prestigieuze bedrijven in de internationale high-end beautywereld. De tweede generatie neemt stilstaan het roer over: Philipe (1964) is CEO en Dochter Christine (1973) vicepresident.

Soir d’Orient:

Sandelhout & Turkse roos. ‘Ik heb in Sevilla gewoond en voor mij is het Alcázar de mooiste plek op aarde’, stelt Isabelle d’Ornano. ‘Dat wilde ik vertaald zien in een nieuwe geur. Aladdin! Sheherazade! Andalusisch temperament! Dát moest eruit spreken. Dus zit er sandelhout in. En kruiden. Maar ook patchouli. En Turkse roos en Egyptische geranium, want ’s avonds is Sevilla één geurende bloemenzee.’ Sisley Soir d’Orient, €130 (50 ml) en €202 (100 ml).

Tekst: Coen Wulms Fotografie: Janis Ratnieks

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+