Renée Zellweger: ‘Ik heb de rust teruggevonden’

Renée Zellweger nam in 2010 even afscheid van Hollywood omdat ze er genoeg van had. Ze wilde wat tijd nemen om te reflecteren, maar inmiddels werkt de 50-jarige actrice weer aan allerlei producties. Haar nieuwste is de Netflix-serie What/if. ‘De creatieve mogelijkheden op tv zijn momenteel eindeloos.’

Het kost wat moeite om Renée Zellwegers nieuwe Netflix-serie te omschrijven.
Het is een neo-noir thriller die de effecten bekijkt van wat er zou gebeuren als acceptabele mensen onacceptabele dingen gaan doen.
Het eerste seizoen focust zich op Anne Montgomery. Een rijke miljardair die een winstgevend, maar dubieus aanbod doet aan een pasgetrouwd stel uit San Francisco met geldproblemen. Het is de bedoeling dat elk seizoen gaat over een ander moreel dilemma. Het eerste speelt zich af in een stemmig en mistig San Francisco. Anne (Zellweger) biedt Lisa ( Jane Levy) 80 miljoen dollar in ruil voor een nacht alleen met haar man Sean (Blake Jenner). Het geld kan Jane helpen in haar werk als wetenschapper en daarnaast een spectaculaire medische doorbraak betekenen voor de mensheid. Het stel heeft 24 uur de tijd om te beslissen, maar al snel wordt duidelijk dat niets is wat het lijkt…

De vergelijkingen met de film Indecent proposal dienen zich natuurlijk aan, maar daar wordt ook geen geheim van gemaakt. Het is een lekker, vet aangezet melodrama van tien afleveringen waarin Zellweger vooral het hoogtepunt is als de onvoorspelbare Anne.
Na een aantal jaren afwezigheid is Zellweger weer volledig terug. In 2010 nam ze afstand van het wereldje omdat ze genoeg had van ‘het vermoeiende proces van films maken’. Sinds 1996 was ze ook onafgebroken aan het werk met successen als Jerry Maguire, Nurse Betty en natuurlijk Bridget Jones’s diary. In 2010 was het genoeg.
Zellweger: ‘Ik leerde grenzen stellen. Ik leerde nee zeggen en ik had eindelijk de gelegenheid om mijn nichtjes en neefjes te leren kennen.’ De actrice zat niet stil: ze studeerde, produceerde tv en nam de tijd om iets anders te doen. Of zoals ze het zelf zegt: ‘Ik deed al 25 jaar hetzelfde. Het was constant: wat is het volgende en wat nu? Het was tijd voor afstand en wat nieuws.’
Na zes jaar afstand kwam ze in 2016 terug met een nieuwe Bridget Jones-film en nu dus met de Netflix-serie What/if. Een nieuwe ‘pauze’ zit er voorlopig niet meer in, want later dit jaar is ze ook te zien in de Judy Garland-biopic Judy. Een compleet andere rol dan de manipulatieve Anne Montgomery. ‘Het was vooral de mogelijkheid om met Mike Kelley (bedenker van tv-serie Revenge, red.) te werken. De manier waarop hij Anne Montgomery omschreef, haalde mij over. Als Mrs. Robinson uit The graduate, maar dan op een manier waarop ze haar pijn had omarmd. Niet zelfdestructief, maar de pijn gebruiken om haar ambitie te voeden. Daar kun je toch geen nee tegen zeggen! Ze voelt zich ongegeneerd competent. Onweerstaanbaar.’

Hoe omschrijf je Anne?

‘Ik denk niet dat ik ooit iemand zoals zij heb gespeeld. Een dame met een plan, een minutieus uitgedacht plan. Ze is een soort schrijver en creëert de wereld om zich heen, precies zoals zij wil. Duivels, maar ik houd van haar. Ergens ook wel sympathiek, met een prachtige smaak en een goed gevoel voor stijl. Daarbij heeft ze geen makkelijk leven gehad, maar wat haar is overkomen gebruikt ze om zichzelf sterker te maken. Iemand die ten koste van alles probeert te overleven en alleen het uiteindelijke doel voor ogen houdt. Bijzonder.’

Allesbehalve zwak.

‘Absoluut! Empathie ziet ze als een zwakte, maar toch zien we ook plots haar menselijkheid. Opeens, na jaren van haar doelen nastreven en gevoelens op een laag pitje, overvalt dat haar. Dat maakte haar voor mij alleen maar interessanter.’

Wat voor thema’s behandelt What/if?

‘Het klinkt flauw, maar ik zou het zo zonde vinden om de serie te labelen en dat de kijker er zich dan een beeld bij vormt. Maar ik zou zeggen dat je kijkt naar sterke karakters die te maken krijgen met schuld, verantwoordelijkheid en consequenties.’

‘SCRIPTS zijn een soort TEGENGIF voor wat IK MEEMAAK’

Waarom is de serie bingewatch-waardig?

‘Het is geweldig geschreven, de karakters zijn ongewoon in een wereld die nog vreemder is. Het verlegt de grenzen van moraliteit. En je wilt gewoon weten wat er gebeurt met mensen als ze de meest buitensporige beslissingen moeten nemen. Toen ik het script las, ging ik er als een malle doorheen. Niet voor mijn eigen regels tekst, maar om te lezen wat er met de karakters ging gebeuren.’ (lacht)

Wat als iemand Annes voorstel aan jou zou doen?

‘Hmm, een goede vraag. Ik weet het niet. Ik denk dat ik het met mijn partner zou moeten overleggen. Lisa ( Jane Levy, red.) wil in de serie de wereld veranderen en de mensheid redden. Dus het is minimaal een gesprek waard, zou ik zeggen. En dat is wat ik hoop dat de serie doet met mensen. Dat ze het interessant vinden, je brein wordt uitgedaagd om na te denken over dilemma’s die je niet voor mogelijk had gehouden.’

Was je al lang op zoek naar een kans op tv?

‘De creatieve mogelijkheden op tv zijn op dit moment eindeloos. Het is zo’n rijk medium nu. Eerst zag je dat schrijvers overstapten naar tv omdat ze daar hun eigen materiaal konden ontwikkelen en je ziet nu dat regisseurs ook volgen. Een no-brainer, ik geloof dat we nog in een tweede tv-revolutie zitten. Je kunt de grenzen opzoeken, wat in film niet zo makkelijk meer lukt.’

Met What/if en later dit jaar Judy is de acteerpauze definitief van de baan?

‘Zeker. Mijn leven is een stuk minder chaotisch. Ik heb de rust teruggevonden. Ik weet nu wat ik aankan en hoeveel. En daarbij, ik hou nog steeds van acteren. Het is wat ik het liefst doe en ik waardeer het meer dan ooit.’

Het hoeft niet meer ten koste van alles?

‘Mijn prioriteit is nu of mijn werk niet ten koste gaat van mijn leven en gezondheid. Soms zijn compromissen niet mogelijk. Dat heb ik met vallen en opstaan moeten leren, haha.’

Zijn je keuzes nu ook anders?

‘Ik heb altijd de neiging gehad om mijn volgende rol het tegenovergestelde te laten zijn van wat ik daarvoor heb gedaan of meemaak in mijn persoonlijke leven. Daarmee zijn scripts een soort tegengif voor wat ik meemaak. Even de zinnen verzette  en iets compleet anders doen.’

Wat is het grootste goed dat je hebt overgehouden aan die break?

‘Het klinkt cliché, maar dat ik ben gegroeid. Als je twintig of dertig jaar hetzelfde doet en alleen maar nieuwe dingen leert als je research doet voor een karakter – dat is toch geen leven?’

Zien we je straks ook meer produceren of zelfs regisseren?

‘Misschien nog wel eerder schrijven. Ik heb een paar jaar geleden lessen scriptschrijven gevolgd aan de UCLA (University of California Los Angeles, red.) en dat geeft zoveel voldoening. Schrijven is mijn hele leven al belangrijk geweest en het maakt mij gelukkig. Ik hoop daar meer mee te doen. Ik vind het ook mooi dat steeds meer vrouwen in de filmindustrie gehoor geven aan hun droom. En nog mooier: we zien in Hollywood steeds vaker dat vrouwen ook de kans krijgen om die ambitie te volbrengen.’

CV

Naam: Renée Zellweger Geboortedatum: 25 april 1969, Katy, Texas, VS Woonplaats: Los Angeles Privésituatie: relatie met songwriter/producer Doyle Bramhall II Bekend van: Jerry Maguire (1996), One true thing (1998), The bachelor (1999), Nurse Betty (2000), Bridget Jones’s diary (2001), Chicago (2002), Down with love (2003), Cold Mountain (2003), Bridget Jones: The edge of reason (2004), Miss Potter (2006), Leatherheads (2008), Bridget Jones’s baby (2016), What/if (2019) Binnenkort in: Judy (2019)

Tekst: Jorrit Niels Fotografie: Cliff Watts / Netflix

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+