Rachel Gómez y Maseland: ‘Op mijn 15de wist ik dat ik ooit directeur wilde worden’

Na ruim 20 jaar in de media is Rachel Gómez y Maseland nu een jaar countrymanager van AutoScout24. Haar overstap naar ’s lands grootste portal voor gebruikte en nieuwe auto’s was misschien onverwacht, maar niet voor Rachel. ‘Ik moet geïnspireerd zijn en blijven.’

 

Eerste baan

‘Mijn eerste ‘echte’ betaalde baan was bij Classic FM. Ik kwam binnen als stagiaire en bleef daar, naast mijn studie, drie jaar lang werken. Het fijne van een kleiner bedrijf was dat ik veel verantwoordelijkheid kreeg. Zo mocht ik luisteronderzoek doen en analyseren. Door Classic FM werd de start van mijn loopbaan bepaald: ik wilde en zou na mijn studie beginnen als accountmanager in de media.’

Opstap

‘Na de HES startte ik als salesmanager bij een uitgeverij in Amsterdam. Ik leerde daar om koud klanten te bellen en de verantwoordelijkheid te dragen voor het hele proces. Het was een goede opstap naar wat ik echt wilde: accountmanager worden. Dat lukte bij TMF, de eerste commerciële zender die jongeren bereikte. In die tijd kon dat nog alleen via Hitkrant en Popfoto.’

Ambitie

‘Ik was al jong heel ambitieus. Ik wist op mijn 15de dat ik ooit directeur van een bedrijf wilde worden én dat ik om die reden echt van mijn Tukkers accent af moest. Ik koos dan ook bewust voor de HES Amsterdam met de studierichting commerciële economie. Daarna was ik een beetje klaar met geen geld hebben en besloot ik op mijn 22ste te gaan werken. Wel is het nog steeds de bedoeling dat ik mijn MBA ga halen.’

Corporate

‘Jaren werkte ik bij kleinere bedrijven totdat ik in 2010 de overstap maakte naar corporate Sanoma. Daar werd ik verantwoordelijk voor de commerciële digitale business van Nu.nl tot Startpagina. Wat ik niet wist is dat ik werken voor een corporate stiekem leuk vond. Ik ben geen procesmeisje, maar de kansen die grotere bedrijven bieden op kennisvlak, variëteit én leren van mensen die op specifieke gebieden slimmer zijn, is voor mij een grote drijfveer.’

Vraag & aanbod

‘Mijn overstap vanuit Hearst, met haar high-end merken als Elle, Esquire, Harper’s Bazaar, naar AutoScout24 heb ik gemaakt met mijn passie voor groei en innoveren. Bij AutoScout24 sta ik sinds mei als countrymanager aan het roer. De internationale platform-gedachte van Scout24 en wat wij willen nastreven zie ik als zeer relevant. Wij verbinden mensen met hun droomauto; wij brengen vraag en aanbod samen.’

Nuchterheid

‘Ik ben zeer trots op mijn multiculturele achtergrond. Als half-Nederlandse en half-Spaanse is mijn temperament in combinatie met de Tukkerse nuchterheid één van mijn krachten. Ik ben in staat zaken te zien zoals ze zijn. Duidelijkheid, passie, ambitie en empowerment voeren de boventoon in mijn aanpak. Het helpt om een natuurlijke leider te zijn en mensen die – op bepaalde vlakken – slimmer zijn dan ik aan je te kunnen binden.’

Doel

‘Ik heb oog voor het grotere doel én voor de mens. Ik moet geïnspireerd zijn en blijven in wat ik doe, anders kan ik verveeld raken. Dat dat snel gebeurt, is duidelijk één van mijn zwakke punten.’

Balans

‘Wat is balans vinden als je je werk leuk vindt? Op het niveau waarop ik opereer vlecht het zich door je privéleven. Privé- zaken stoppen niet op kantoor en werk stopt niet zodra ik thuis ben. We leven in een 24 uurseconomie.’

Tennis

‘Ik spendeer graag tijd aan eten met vrienden, koken, sporten, tennissen met mijn lerares én met mijn zoon en ik ver- ruim mijn blik door te reizen. Helaas heeft mijn leespassie het de laatste tijd afgelegd tegen Netflix.’

Tekst: Jorrit Niels

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+