Quatre Boucheron in vier stappen

Maharadja’s, tsaren, koningen: de adel was en is dol op de opulente sieraden van het Franse juwelenhuis Boucheron. Afgezien van de juwelen zijn er geuren; de recentste is Quatre, vernoemd naar het succesvolle ringontwerp van het huis.

1. Place Vendôme

In 1893 is Boucheron de eerste juwelier die neerstrijkt op het Parijse Place Vendôme. Grondlegger Frédéric kiest voor nummer 26 – waar het bedrijf ook nu nog gevestigd is. De reden? Het is de zonnigste plek op het plein en daardoor zouden de diamanten in de etalage nog fraaier glinsteren, zo redeneert hij. De zaken gaan meteen voorspoedig en Boucheron breidt uit naar Rusland, de VS en Engeland. Het interieur aan de Place Vendôme is grotendeels in originele staat gehouden. Pronkstuk is de Chinese kamer waar klanten in alle rust een keuze kunnen maken. Boucheron behoort inmiddels tot de Franse Kering-groep..

2. Maharadja’s, royals en sterren

Frédéric houdt van uitpakken, en dat valt bij de internationale adel in de smaak. Het Engelse hof klopte aan bij het huis, evenals Tsaar Alexander, de Sjah van Perzië, Maharadja’s en koningin Rania van Jordanië. Ook sterren zoals Beyoncé, Amber Heard en Kristin Scott Thomas (foto) lopen weg met het merk.

3. Moderne klassieker

In 2004 komt het huis met de Quatre, een ring die bestaat uit vier banden met elk een eigen symboliek. De ring is meteen een internationaal succes en sindsdien zijn er diverse variaties op het model uitgebracht. De opbouw is echter telkens hetzelfde. Grosgrain (A) is de kroon op de drie lagen eronder. Pavé Diamonds (B) verwijst naar de serti mirroir-slijptechniek van Boucheron. Clous de Paris (C) is geïnspireerd op de kinderkopjes van de Place de Vendôme, en Double Gordons (D) staat symbool voor harmonie en liefde.

4. Smell the diamonds

In 1988 introduceerde het huis zijn eerste geur: Boucheron. De recentste is Quatre. De geur is mede ontwikkeld door meesterneus Nathalie Gracia-Cetto van het Zwitserse Givaudan. ‘Doel was een eigentijdse bloemengeur te creëren. Je ruikt dan ook jasmijn en Bulgaarse roos, en om de geur te laten tintelen hebben we rode bes en mandarijn toegevoegd. Houtnoten en musk zorgen voor een stevige basis: het moest een opvallende geur worden, een statement voor de vrouw van nu die hooggehakt door het leven gaat maar ook in het leer op een motor rijdt. We hebben er twee jaar aan gewerkt.’ Nathalie ontwikkelde eerder onder meer de geuren Armani Code en Gucci Rush.

Quatre is gebotteld in een zware, glazen fles waarvan de dop verwijst naar de iconische Quatre-ringen. Eau de parfum, 50 ml (€60). En is ook een variant voor hem.

Meer nieuws uit de beautywereld lees je hier.

Laatste nieuws