Omdat ik het waard ben – De duurste cosmetica als diepte-investering

Cosmetica heeft behalve een functie ook een hoog pleziergehalte, het is verwennerij numero uno. Vrouwen die niet op de kleintjes letten vullen de badkamer graag met dure producten die hen het gevoel geven dat ze het waard zijn. En zie: deze skincare-investeringen hebben vaak terecht een zeker prijskaartje.

Het mooiste uit de doos
Edouard Mauvais-Jarvis weet waarom Le Micro-Sérum de Rose Yeux uit de Prestige-lijn van Dior niet goedkoop is (€168), want hij is wetenschappelijk directeur van het merk. ‘De roos zit vol micronutriënten voor de huid. Dan moet je denken aan vitaminen, mineralen, sporenelementen, aminozuren, essentiële vetzuren, omega 3-6-9, polyfenolen enzovoort. Zelfs in heel kleine hoeveelheden hebben ze een positief effect op de – met name vermoeide – huid. De voedingsstoffen zijn ‘bio-compatible’, dus worden gemakkelijk opgenomen door de huid’, zegt Mauvais-Jarvis. ‘Na vier weken ziet die er veel energieker uit. Dat konden wij meten met labtesten.’ De zusjes Hadid zijn fan, uiteraard. En hun moeder Yolanda ongetwijfeld ook.

Subliem, dat mag gezegd
Sublimage L’Essence Fondamentale en Sublimage L’Essence Lumière zijn nieuwe producten in de duurste skincarelijn van Chanel (€390 voor 40 ml). Waarom dit prijskaartje? Omdat Chanel een extract gebruikt uit vanille, ja je leest het goed, de peperdure vanilleboon uit Madagaskar die door klimaatverandering heel schaars is. Daarnaast zitten er ingrediënten in als extract van guldenroede en camelia en de werking daarvan werd door Chanel uitgebreid getest in dure laboratoria. Chanel besteedt minstens zoveel tijd aan de texturen. En daar betaal je ‘wat meer’ voor. Vergeet dus ook niet de Sublimage L’Extrait de Crème (€490) over de L’Essence aan te brengen als je er net zo goed uit wilt zien als Keira Knightley.

Groene luxe, naturel kan ook duur zijn
Sue Youcef Nabi zorgde jarenlang voor het ene na het andere succesnummer bij L’Oréal, maar na een burn-out verdiepte hij zich in de tao en ayurveda en begon Orveda, een luxe skincaremerk met actieve plantaardige werkstoffen in producten die, zoals Sue zegt, ‘vóór de huid werken, in plaats van tegen’. The Prebiotic Emulsion is het paradepaardje van Orveda (€315). Het werkt als ‘voedsel’ voor de goede bacteriën op de huid. Je krijgt er een herbruikbaar sheetmask van siliconen bij om het serum thuis te gebruiken als masker tegen een vermoeide huid. Orveda is het duurste
natuurlijke merk van het moment. En dat komt, zegt Nabi, omdat er heel hoge concentraties werkstoffen gebruikt worden. Wij mogen off the record vermelden dat Sue’s beste vriendin Julia Roberts fan is. Dus.

Cosmetica

Zijde in een crème, waarom niet?
Een pot crème van 40 ml voor €708, wat mag daar dan wel in zitten? Nou, zijde bijvoorbeeld! Koishimaru-zijde welteverstaan en alleen het Japanse merk Sensai verwerkt dat in cosmetica. Onder meer in The Ultimate Cream, hun duurste product (via Douglas). Maar ook: een ingewikkeld complex dat genetische schade (door bijvoorbeeld zon) helpt herstellen. Dat er achter de crème een uitgebreide filosofie zit gebaseerd op de Japanse theeceremonie (Saho) is niet voor iedere westerse vrouw een aankoopargument, maar de textuur van de crème is zo zalig, dat – pas op! – één keer gebruiken ‘hooked’ betekent.

Kaviaar en edelmetalen gaan goed samen
La Prairie is befaamd om de luxe skincare en heeft besloten dat het zelfs nog wel wat luxer mag. De doel- groep kijkt niet op een euro, dus waarom bezuinigen op de inhoud? De nieuwe Platinum Rare Cellular Life-Lotion bijvoorbeeld is een essence, de supervloei- bare eerste stap in een skincare-ritueel nog voordat je een crème (bijvoorbeeld Skin Caviar Luxe Cream à raison van €431) of serum aanbrengt. De flacon met 115 ml kost €590, maar dat is natuurlijk geen probleem voor mensen die ook bij Gassan Diamonds graag hun creditcard gebruiken.

Cosmetica volgens toverformules
Natura Bissé is een Spaans cosmeticamerk dat zich ook niet inhoudt en prijskaartjes hanteert waar je u tegen zegt. Het Inhibit High Defenition Serum bijvoorbeeld (€769) zou volgens de makers alles bevatten wat rimpels voorkomt en vermindert. Wie wil dat niet? Een ‘Skinform Molecular Technology’ plus een hele reeks andere toverformules zoals ‘octamioxcyl’ zouden de klus klaren. Het merk heeft verder de Inhibit High Defenition Patches voor je, geen gewone sheetmasks, maar maskers met puntjes die zorgen dat de werksto en echt diep de huid ingaan (vanaf €407 voor 4 x 5 stuks). Gezien het grote aantal schoonheidssalons dat Natura Bissé over de hele wereld met succes van deze skincare voorziet, wordt het misschien toch tijd om te gaan sparen.

Custommade: skincare voor jouw DNA
Maar gaat dure skincare ver genoeg als je echt gewend bent je portemonnee te trekken? Wat de makers van DNA-skincare betreft niet. Het Belgische Nomige van Barbara Geusens, bio-ingenieur en dermatoloog uit Gent, maakt cosmetica op maat voor de happy few. Het idee ontstond tijdens Barbara’s doctoraatsonderzoek. Barbara maakt een skincare-routine die uit maar vier producten bestaat en is aangepast aan jouw eigen DNA-rapport. Dat wordt gemaakt na afname van wat speeksel. De vier producten (€500) zijn goed voor een maand of anderhalf. De reviews zijn lovend en de Belgische pers loopt weg met dr. Barbara Geusens. Het moet gezegd: Nomige voelt, ruikt en gebruikt lekker. En als je gezond leeft, niet rookt en weinig drinkt kun je er vast heel mooi oud mee worden.

Een mooie erfenis
Als je Aerin of Jane Lauder heet en het imperium van je grootmoeder Estée Lauder hebt geërfd, neem je natuurlijk geen genoegen met een gewoon crèmepje. Dan gebruik je Re-Nutriv, het beste wat het Lauder-lab in huis heeft en de Belgische wetenschapper dr. Maes ooit combineerde voor de schoondochter van Estée, Evelyn Lauder. In Re-Nutriv zit dus alles uit het Lauder-lab voor de ideale huidverzorgingslijn, zoals ‘Life Re-Newing Molecules’, waar Lauder een patent op aanvroeg. Begin de dag met het Ultimate Diamond Serum (€300 voor 25 ml) gevolgd door de Ultimate Diamond Crème (€309) en vergeet de oogzone niet met Ultimate Diamond Eye (€210). Een of twee keer per week een masker, het Ultimate Diamond Mask (€275), en tijdens het tandenpoetsen het Advanced Night Repair Powerfoil Sheetmask (€84, 4 stuks). Volgens de Lauders écht geen overbodige luxe.

Luxe cosmetica

Miracle Broth: duurder dan goud
La Mer maakt misschien wel het duurste thuisproduct ever: La Mer The Essence doet op internet €3550, niet gek voor drie buisjes serum van 15 ml. Iets minder kan ook: in Genaissance The Essence Serum (€565) zit ook zo’n bijzondere vorm van het legendarische Miracle Broth, de mix van ingrediënten uit zee die wetenschapper dr. Max Huber tot een hype maakte. Wie gebruiken La Mer? Donatella Versace zei ooit dat ze haar voeten insmeert met Crème de la Mer, en dat zijn nog maar haar voeten. Ook Victoria Beckham is fan, zij gebruikt de La Mer Moisturizing Soft Lotion, zo valt in de beautywandelgangen te horen.

Zwart goud in een potje
Guerlains Orchidee Impériale Black The Cream mag dan duur zijn, er is wél vijftien jaar gewerkt aan ‘blackimmune’: een mix van werkstoffen die samen het immuunsysteem van de huid versterken. Reden voor de Franse actrice en regisseur Sonia Rolland om deze crème aan haar badkamerplankje toe te voegen (€390, 50 ml). En er is meer. Guerlain Imperiale Black The Cure bijvoorbeeld, een kuur van vier weken bestaande uit vier keer 15 ml kostbaar serum, te gebruiken als het goede leven zijn tol gaat eisen (€1850). Vind je zwarte cosmetica nog een te abstract concept? Dan is er ook een witte uitvoering: Orchidée Imperiale The Cream (€425). Angelina Jolie, Esther Kamatari en Natalia Vodianova zijn grootgebruikers. You bet.

Laatste nieuws