Terug naar de BRON

Ze schitteren ons tegemoet in de vitrines bij de juwelier. Het ene ontwerp nog fraaier dan het andere. Maar hoe ontstaat een sieraad eigenlijk? We nemen een kijkje achter de schermen bij Bron Jewelry en reconstrueren hoe de net gelanceerde lijn Toujours Ajour tot stand is gekomen. 

Stap 1: Filosofie

Heleen Bron is samen met Hans van Willige eigenaar van het Nederlandse juwelenhuis Bron. ‘Onze collectie is een organisch geheel en ontwikkelt zich in kleine stapjes. Een bestaand ontwerp is vaak uitgangspunt voor een nieuw ontwerp. Maar er zijn natuurlijk altijd nieuwe impulsen nodig: andere stenen, afwisselende kleuren. Elke toevoeging aan de collectie moet onmiskenbaar Bron zijn: ons handschrift moet uit elk ontwerp spreken. Daarom werken we met eigen goudsmeden die het DNA van Bron helemaal in hun vingers hebben.’ Veel nieuwe ontwerpen worden overigens niet toegevoegd. ‘Met drie nieuwe introducties elk half jaar zijn we al dolgelukkig hoor.’ Hans vult haar aan: ‘Naast een creatief deel is er uiteraard ook een zakelijke overweging: bij elk nieuw design vragen we onszelf af of de Bron-vrouw het mooi zal vinden en wat het commerciële potentieel is.’

Stap 2: Inspiratie

Het ontwerpteam bestaat uit vijf mensen met verschillende invalshoeken. Heleen en Hans komen een paar keer per jaar met goudsmid Hans Boekhorst en edelstenenkopers Ellen van Beuzekom en Paul van Muijden bij elkaar om te brainstormen over nieuwe ontwerpen. Heleen: ‘Inspiratie? Dat kan van alles zijn. Een grappig glas-in-loodraampje bijvoorbeeld. Of een detail van een schilderij uit het Rijksmuseum. Ons doel is niet iets nieuws uit te vinden, het kan best de 21e-eeuwse versie zijn van iets wat al eerder gemaakt is.’ Tijdens de brainstorm worden er ideeën geopperd en anderen reageren daarop. ‘Ik zou het wat warmer willen zien’ bijvoorbeeld. Of: ‘Zou het iets ronder niet beter werken?’ Altijd met in het achterhoofd dat het ontwerp dient te voldoen aan het kenmerkende handschrift van Bron. Hans: Van de twintig ideeën blijven er zo maar een paar over en dat is juist de bedoeling.’ Heleen: ‘Het is echt een team-effort. En het leukste is natuurlijk als een ontwerp al onze ideeën verenigt.’

Stap 3: Ontwerp

De meestergoudsmid kwam met een eerste ontwerptekening van een zogenaamde ajour-ring, met opengewerkte decoraties. Heleen: ‘Ik zag aanvankelijk geen directe relatie met de bestaande collectie. Tot we op het idee kwamen een steen toe te voegen.’ Vervolgens werd gepuzzeld hoe het ontwerp er exact uit moest gaan zien. Draagcomfort was daarbij essentieel. ‘Slaat deze ring aan, dan zal er komend seizoen een brede ajour-ring komen zónder steen. En kan het zomaar gebeuren dat ajour uitgroeit tot een vaste nieuwe serie binnen de collectie’, aldus Heleen. ‘Het is een ring die je moet veroveren. Liefde op het tweede gezicht.’

Stap 4: Atelier

Het hoofdkantoor in Schoonhoven heeft een eigen atelier waar een belangrijk deel van de productie plaatsvindt – er wordt met nog tien andere Nederlandse ateliers samengewerkt – en waar ook de prototypes worden ontwikkeld. Goudsmid Hans Boekhorst: ‘Deze ring reikt technisch gezien aan de grenzen van ons kunnen. Er zitten naar liefst 176 verschillende vormen in de ring; elke uitsparing is anders. Dat maakt het tot een technisch ingewikkeld ontwerp. Daarnaast
zijn er uiteraard nogal wat praktische eisen die aan een ring gesteld worden waar we rekening mee moeten houden. Zo moet hij prettig draagbaar zijn en mooi en vrouwelijk ogen. Maar hij moet ook robuust zijn. En – en dat is wellicht mijn grootste uitdaging – hij moet in diverse maten te maken zijn met altijd hetzelfde uiterlijk en dezelfde intensiteit. Dat betekent variëren in de uitsparingen en heel veel passen en meten. Nadat de vormen in de ring zijn aangebracht wordt de binnenkant van de randen voorzien van een laagje zwart rhodium. ‘Dat geeft diepte aan het ajour en crëeert een mysterieus effect van licht en donker.’ Het aanbrengen van het rhodium doen we bewust niet al te netjes. Dat geeft de charme van het handgenaakte aan de ring.’ Vervolgens wordt de edelsteen gemonteerd door een zetter.

Ambacht Bron

Stap 5: Edelsteenselectie

Ellen van Beuzekom en Paul van Muijden zijn de edelsteenspecialisten van Bron. Hun werktafel staat in een ruimte met noorderlicht: dat is het beste en neutraalste om diamanten en edelgesteente te bestuderen. Het duo reist geregeld naar Bangkok, Hongkong en India voor de inkoop. ‘In Azië zijn edelstenen een enorm belangrijke bedrijfstak; hele families zijn erin werkzaam. In de diamantindustrie in India bijvoorbeeld werken drie miljoen mensen. Gigantisch! De beurs in Hongkong is de grootste ter wereld, met zo’n 2500 stands boordevol stenen, hele badkuipen vol.’ Het selecteren van de edelstenen is echt handwerk. Tenminste, zo pakken Ellen en Paul dat aan. ‘Dit is de enige manier om er zeker van te zijn dat de stenen de gewenste kwaliteit, grootte en kleur hebben. We worden soms wat meewarig aangekeken omdat we de hele dag bij een leverancier aan het sorteren zijn. Maar van de honderd stenen die door onze handen gaan, blijven er soms maar tien over die aan onze eisen voldoen. Als je een kant en klare lading aankoopt heb je die topkwaliteit niet.’ Typische Bron-stenen zijn de toermalijn, topaas en saffier. Diamanten zijn eerder ondersteunend. ‘Toermalijn wordt veel gebruikt in de Toujours Ajour-lijn. We gebruiken zowel gefacetteerde als cabochon (ofwel plat en bol geslepen) stenen.’ Toermalijn is er in veel kleuren: rood en roze (rubeliet), groen (verdeliet) en blauw (indigoliet). Saffier is niet alleen blauw zoals veel mensen denken maar komt in alle mogelijke tinten voor. Waar we op letten bij het selecteren van kleuren? We kijken uiteraard naar de modekleuren van het volgende seizoen. We raadplegen de kleurrapporten van het toonaangevende Pantone-instituut maar maken ook eigen moodboards.’ Samen met Heleen worden ten slotte de kleurcombinaties bepaald. ‘Het allerleukste is het als vrouwen onze juwelen combineren met stukken die ze al hebben. Zo geven ze er een persoonlijke draai aan en maken ze Bron echt onderdeel van hun leven.

FAMILIEBEDRIJF

Bron bestaat al sinds 1888 en begon in 2000 met een eigen merkcollectie. Het atelier is gevestigd in Schoonhoven. Voor de uiteindelijke productie wordt samengewerkt met een aantal gespecialiseerde goudsmeden en edelsteenzetters in Nederland. Sinds 2012 runt Heleen Bron het bedrijf samen met Hans van Willige (ex McKinsey en Nike). Bron exporteert naar onder meer België en Duitsland. bronjewelry.com

Meer juwelennieuws? Kijk hier.

Tekst: Coen Wulms Fotografie: Bron/ Elegance

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+