Entre nous met de ontwerpers van Coccinelle

Vrouwen aan de top van een bedrijf, dat ook nog eens hebberigmakende tassen en accessoires maakt: daar worden wij vrolijk van. Elegance sprak Eleonora Pujia en Vinciane Stouvenaker, de creative directors van Coccinelle, en vroeg hen naar visies, ontwerpen en plannen voor de toekomst. 

Hoe is het merk Coccinelle tot stand gekomen? 
‘Coccinelle voelt als familie, als onze oorsprong. Net als wijzelf, is het merk Italiaans en Italiaans design kenmerkt zich door strakke, minimalistische ontwerpen. Daarom voeren wij dit ook in onze collecties door. De ontwerpen zijn toegewijd aan natuurlijke, ongedwongen vrouwen en de manier hoe zij van het leven genieten. Vanuit hier heeft Coccinelle ook een duidelijke missie: het leven en de stijlen van alle vrouwen vieren met producten van goede kwaliteit die classy, maar ook trendy zijn.’

Wat is de filosofie achter het merk?
‘Coccinelle creëert de dagelijkse benodigdheden die het leven van de vrouw net iets leuker maken, bijdragen aan hun zelfvertrouwen en Gioia di Vivere.’

Wat betekenen jullie hoofdwaarden?
‘Allereerst vertrouwen. We willen bijdragen aan het zelfvertrouwen van de moderne vrouw. Ten tweede Gioia di Vivere: dat is een denkbeeld en staat voor het plezier van het leven en het willen vieren van de natuurlijke en vrouwelijke gemoedstoestand. En tot slot openheid. We willen open zijn naar de wereld, nieuwsgierigheid aanmoedigen en continu op zoek zijn naar hetgeen nieuw is.’

Wat is het type vrouw dat Coccinelle koopt?
‘We zijn allemaal burgers van de hele wereld, Coccinelle is er eigenlijk voor iedereen. We halen namelijk inspiratie uit steden van over de hele wereld. De Coccinelle-vrouw houdt dan ook van reizen, van nieuwe culturen en gezichten ontdekken. We zijn dus voor diversiteit, elke vrouw is uniek en is ook oprecht naar zichzelf.’

Jullie ontwerpen zijn heel vrouwelijk, kleurrijk en speels, waarom?
‘Al onze collecties bestaan uit verschillende ontwerpen om verschillende looks mee te creëren. Maar toch betekent het joie de vivre dat de Coccinelle-vrouwen zich goed en op hun gemak voelen, dus als een vrouw graag een clutch wil dragen bij een hele dagelijkse outfit, moet dat kunnen. Daarnaast houden we van de vrijheid om verschillende prints en patronen te combineren en om te spelen met vormen en kleuren. Ons merk wordt goed gerepresenteerd door het speelse gebruik van kleur.’

Waar halen jullie je inspiratie vandaan?
Eleonora: ‘Ik raak eigenlijk geïnspireerd door alles wat ik zie, de hele dag door. Alles dat om me heen gebeurt.’
Vinciane: ‘De beste inspiratiebron is weten hoe je hetgeen dat gebeurt in je leven, moet begrijpen. Zo haal ik inspiratie uit muziek en kunst, maar ook uit de marktjes die we bezoeken.’

Wat is jullie favoriete ontwerp en waarom? 
‘We vinden natuurlijk de hele collectie geweldig, maar als we echt moeten kiezen… Dan gaan we voor de innovatieve tassen van dit seizoen. Deze zijn gemaakt van Weens stro en PVC en hebben een bubbel wrap effect.’

Zullen er in de nabije toekomst samenwerkingen of nieuwe producten gelanceerd worden?
Eleonora: ‘We werken aan verschillende samenwerkingen die focussen op accessoires. Dus niet per se tassen, maar de focus ligt nu op de hele look.’
Vinciane: ‘Daarnaast willen we de laatste obstakels doorbreken om te verzekeren dat Coccinelle niet alleen te koop is in verschillende landen, zoals nu, maar ook echt aanwezig is op de internationale markt.’

Wanneer openen jullie een winkel in Nederland, bijvoorbeeld in Amsterdam?
‘We zijn nu bezig met onze uitbreiding en nemen zodoende verschillende plekken in overweging. Als we een goede plek in het mooie Amsterdam zouden vinden, zouden we daar heel graag een winkel willen openen.’

Tekst: Redactie

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+