Deze spieren train je met hardlopen

Hardlopen is een heerlijke sport waarbij je veel spieren traint en al rennend ontspanning kunt vinden. De keerzijde is dat deze sport eveneens blessuregevoelig is. Een goede warming-up, een gedoseerd trainingsprogramma, naderhand voldoende rust nemen en de juiste hardloopschoenen helpen onder meer blessures te voorkomen. Goede hardloopschoenen voor dames kun je verkrijgen bij sportzaken zoals Intersport. Kies bijvoorbeeld voor Asics hardloopschoenen voor lange of juist korte afstanden. In dit artikel lees je meer over het juiste schoeisel, waarom hardlopen zo populair is en welke spieren er allemaal getraind worden tijdens een hardloopsessie.

Waarom hardlopen zo prettig is

Je kunt gaan hardlopen omdat je wilt afvallen of om je algehele conditie te verbeteren. Hardlopen is ook een heerlijke sport om je hoofd even helemaal leeg te maken. In rennen en joggen kun je dus zeker ook ontspanning vinden, waardoor deze sport niet alleen positief voor je lichaam kan zijn maar ook voor je geest. Wanneer je jouw lichaam intensief gebruikt in een activiteit als hardlopen wordt endorfine, ook bekend als het gelukshormoon, aangemaakt. Zo kun je met rennen een gelukkig gevoel ervaren, de ‘runners high’. Daarbij zet je met een rondje hardlopen een concrete prestatie neer en dit geeft voldoening.

Welke spieren train je allemaal?

Tijdens het hardlopen train je veel meer dan alleen de spieren in je boven- en onderbenen. Je beweegt ook je armen, spant je buikspieren aan en draait met je torso. De rug- en buikspieren samen helpen je na iedere stap je evenwicht te herstellen. Juist het goed ontwikkelen van deze spieren is daarom van belang. Zijn deze spieren sterk genoeg dan heeft dit een positief effect op je loophouding. Je zult minder snel inzakken of gaan zwabberen. Een goede loophouding verkleint de kans op blessures en maakt dat je het rennen langer kunt volhouden. Het is dan ook een tip om hardlopen te combineren met oefeningen speciaal voor je buik en rug.

Blessures voorkomen

Om de kans op blessures tijdens het hardlopen te verkleinen zijn er een aantal dingen waar je op kunt letten. Draag goede hardloopschoenen en ga niet gelijk rennen terwijl je spieren nog koud zijn. Start je hardloopsessie nadat je hebt warm gelopen. Rekoefeningen na afloop van een jog- of hardloopsessie zijn eveneens aan te raden. Spierversterkende oefeningen helpen verder de kans op blessures te verkleinen. Train de spieren in je benen maar vergeet ook de rug- en buikspieren niet. Verder is het belangrijk je spieren de kans te geven te herstellen na een training. Pak daarom ook je rustmomentjes. Een rustige opbouw van je trainingsschema is bovendien belangrijk. Zorg verder goed voor je lichaam door naast het sporten ook aandacht te besteden aan je eetpatroon.

Het belang gedegen hardloopschoenen

Ben je als ervaren hardloper toe aan nieuwe schoenen of zoek je als beginner je eerste hardloop schoeisel? Een goede hardloopschoen kan je helpen bij het behalen van je sportieve goals en vermindert de kans op blessures. Er zijn veel kwalitatief goede hardloopschoenen te verkrijgen. Kies bijvoorbeeld voor een merk als Asics dat met jarenlange vakervaring gedegen hardloopschoenen op de markt brengt. Laat je adviseren door een deskundige medewerker in een sportzaak en specificeer ook op welk terrein je voornamelijk hardloopt. Doe je dit bijvoorbeeld vooral op geasfalteerde wegen, dan zal een schoen met een grote schokabsorptie een belangrijk zijn. Ren je juist veel op zachtere ondergronden dan is een hardloopschoen van stevige kwaliteit met een grover profiel juist weer wenselijk.

 

 

Tekst: Redactie Elegance Fotografie: iStock

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+