5 vragen aan topvioliste Liza Ferschtman

Van Mexico tot Kuala Lumpur: de Nederlandse violiste Liza Ferschtman reist de hele wereld over. Deze zomer staat ze in het Amsterdamse Concertgebouw met het vioolconcert van Sibelius. ‘Een ongekend meeslepend stuk in de mooiste zaal ter wereld.’

1. Hoeveel dagen per jaar ben je van huis?

‘Dat varieert enorm. Soms ben ik in een maand maar 4,5 dag thuis, soms juist een hele maand achter elkaar. Ik speel gelukkig ook veel in Nederland, wat ik heel fijn vind. Het is heel gezond om af en toe zelf te kunnen koken en je vrienden te zien!’

2. In augustus speel je het vioolconcert van de Finse componist Jean Sibelius in Het Concertgebouw. Wat kunnen we verwachten?

‘Het is altijd bijzonder om in de mooiste zaal ter wereld te spelen! Daarbij is het een ongekend meeslepend stuk dat begint als een wijdse, uitgestrekte besneeuwde vlakte waar een eenzame vioolmelodie uit opdoemt. Maar de rust is van korte duur: grote, emotionele climaxen worden afgewisseld door diepe, donkere dalen.’

‘Muziek moet je meenemen, betoveren, bedwelmen’

3. Over jouw muzikale perfectionisme zei je eens: ‘Wat ik uitvoer, moet een optimale zeggingskracht hebben.’ Wat bedoel je daarmee?

‘Muziek moet je meenemen, betoveren, bedwelmen. Soms ongemakkelijk doen voelen, maar hoe dan ook je emotioneel in beweging krijgen. Ik hoor regelmatig van luisteraars dat ze, als het ware, actief mee moeten doen. Dat vind ik geweldig om te horen. Muziek is voor mij niet iets waar je achteroverleunend bij in slaap dient te sukkelen.’

4. Sinds 2007 ben je artistiek leider van het Delft Chamber Music Festival. Is dat te combineren met jouw concerten?

‘Dat is soms pittig. Ik ben verantwoordelijk voor de gehele muzikale invulling, maar bemoei me ook met de lay-out en wat, waar en wanneer er gegeten wordt. Als gastvrouw voor mijn musici en het publiek wil ik op de hoogte zijn van alles wat er speelt.’

5. Onlangs in het nieuws: hedendaagse topviolen blijken zowaar nóg beter dan de instrumenten van Stradivarius. Wat is jouw ervaring?

‘Bepaalde moderne violen kunnen de concurrentie aan. Maar een viool is ook een stuk geschiedenis, een kunstvoorwerp. Ik speel zelf op een viool uit 1742 van die andere wereldberoemde vioolbouwer, Guarneri del Gesù. Van zijn violen zijn er 150 in omloop, van Stradivarius zo’n 600. Een goede Stradivarius of Guarneri heeft een heel speciale klank. Zo bijzonder, zo mooi, daar moet een moderne viool nog jaren voor worden ingespeeld.’

Liza Ferschtman speelt op 12 augustus in het Concertgebouw in Amsterdam (concertgebouw.nl). 

Tekst: Sofie Vermooten Fotografie: Jonathan Zizzo

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+