180 jaar Jaeger-LeCoultre

Grande Maison Jaeger-LeCoultre is een horlogemerk vol historie. Vanwege hun 180 jarig bestaan in 2013 werd het horloge Rendez-Vous gelanceerd. Elegance sprak met creatief directeur Janek Deleskiewicz.

1. Met welke creatieve missie begon jij bij Jaeger-LeCoultre?

‘In 1987 werd ik aangesteld als creatief directeur. Oude modellen als de Reverso moesten worden gemoderniseerd, het merk moest met de tijd mee. Het was daarbij wel belangrijk dat de geest van de traditionele modellen behouden bleef. Passie hiervoor wierp zijn vruchten af, want het bedrijf groeide enorm.’

2. Is die geest ook terug te zien in de Rendez-Vous?

‘Rendez-Vous is een horloge waar de stijlen Art Deco en Art Nouveau in zijn verwerkt. Dit waren goede periodes voor Jaeger-LeCoultre als het op vrouwenhorloges aankomt. Rendez- Vous belichaamt 180 jaar aan expertise en bevat het echte DNA van het merk.’

3. Wat karakteriseert een typische Rendezvous vrouw?

‘De Duitse actrice Diane Kruger is het gezicht van ons merk. Haar sierlijkheid, natuurlijke finesse, kracht en elegantie zijn een grote inspiratie voor de vrouwelijke horlogedesigns binnen Jaeger-LeCoultre.’

Diane Kruger for JLC
Diane Kruger

4. Wat is jouw favoriete model van 180 jaar Jaeger-LeCoultre?

‘Zonder twijfel de Reverso Duetto voor vrouwen. En de Reverso voor mannen. Het is een karakteristiek horloge. Aan zowel de achterzijde als voorzijde van de kast zit een wijzerplaat. Eén is glamoureus met diamanten, de ander heeft een klassieke uitstraling. Passend bij elke gelegenheid.’

5. Waar haal je je inspiratie vandaan?

‘Uit films, mode, muziek, televisie: overal eigenlijk. We laten ons erg beïnvloeden door wat er om ons heen gebeurt. Daarom zijn de ontwerpen altijd gelinkt aan de techniek van nu. En worden er trends in verwerkt.’

6. Wat was het eerste horloge dat je droeg?

‘Mijn eerste horloge was een gouden mechanische, een cadeau van mijn vader toen ik 12 was. Ik heb hem nog steeds, maar hij is op sommige plekken aan reparatie toe.’

7. Is toen je liefde voor horloges ontstaan?

‘Mijn eerste interesse in horlogerie heb ik denk ik van mijn overgrootouders en vader meegekregen. Zij hielden van horloges, en droegen die op een elegante manier. Maar na mijn werk in onder meer de auto-industrie, kwam pas het besef dat industrieel design mij het meeste interesseerde. Het creëren van een object dat het leven makkelijker maakt.’

8. Aan welke criteria moet een horloge volgens jou voldoen?

‘Wanneer we een horloge produceren, moeten we er zeker van zijn dat het er één is die de klant elke dag wil en kan gebruiken. Je moet inspelen op de behoeftes van zowel de klant als de tijd waarin we leven. Zoals jaren geleden, toen mensen meer gingen reizen en de vertoning van een tweede tijdzone een vereiste werd.

9. Hoe vrij ben je in je ontwerpen?

‘Vogelvrij. Zolang ik de geest van Jaeger- LeCoultre maar voortzet. We vertrouwen elkaar daarin.’

10. Waar streef je naar op het gebied van horlogerie?

‘Om te blijven doen wat we nu doen: het weer tot leven brengen van de verschillende modellen uit voorgaande tijdperken. En om modellen te creëren die de geest van Jaeger-LeCoultre bij zich dragen. Dit wil ik ook overbrengen op een jongere generatie horlogemakers.’ n Van boven naar beneden: Janek Deleskiewicz, creatief directeur Jaeger-LeCoultre; Actrice Diane Kruger met om haar pols een Rendez-Vous; Rendez-Vous Night & Day, 29 millimeter; Grande Reverso Lady Ultra Thin.

Bekijk hier een filmpje met Diane Kruger over het Rendez Vous horloge:

Tekst: Stéphanie Legué

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+